Våra vänförsamlingar

Efa Elala

Solbackakyrkan har en vänförsamling i Efa Elala Congregation i Elala, Ijaji cirka 20 mil väster om Addis Abeba, Etiopien.

Solbackakyrkan kom i kontakt med Efa Elala i samband med en missionsinspirationsresa till Etiopien 2009, där Maria Svensson och Kristina Dagman från Solbackakyrkan deltog bland totalt 16 härliga människor från olika delar av Västerbotten.

Här kan du se bilder från vårt besök i Efa Elala.

Foto: Tommy Lundmark

Efa Elala Congregation ingår i The Ethiopian Evangelical Church Mekane Yesus (EECMY) som är den största evangelisk-lutherska kyrkan i Afrika med ungefär 8 miljoner medlemmar fördelat på 25 synoder. Mekane Yesus har som motto att se till hela människan, både de andliga och de fysiska behoven.

Thetford

Thetford ligger ca 15 mil nordost om London och har ca 24 000 invånare. Staden har en rik historia som sträcker sig mer än 2000 år bakåt i tiden.

I den anglikanska församlingen i Thetford i Norwich stift finns de två kyrkorna St. Cuthbert´s och Cloverfield Church. Vi har kommit överens om att lära känna varandra bättre, be för varandra och lära av varandra vad det är att vara kyrka i ett sekulariserat samhälle.

Vid frågor, funderingar eller härliga idéer angående våra vänförsamlingen, kontakta de internationella ombuden Anne eller Kristina vid någon gudstjänst eller via formuläret nedan: